מספר פריט : 965

‘שפת הקשב’

מספר פריט : 965

  מילות מפתח
מיינדפולנס  ]  
הקשבה ודיבור מאפשר לתקשורת וריכוז בחבר הקרוב

קשב הוא כמו פנס שמאיר. כשהקשב מופנה פנימה ניתן לשמור על ריכוז לאורך זמן ובהדרגה מתפתחת היכולת לשהות לפני שמגיבים, להתבונן פנימה, להתחבר לכוונות אותנטיות ומשאבים פנימיים ולפעול בצורה מודעת יותר.

שפת הקשב הינה תכנית לאימון מנטלי המבוססת על מיינדפולנס (mindfulness)– קשב או קשיבות (בעברית) המתרגלת מיומנות של להיות בקשב בכל רגע ורגע והתבוננות לא-שיפוטית בתהליכים הגופניים והמנטליים. תרגול זה של יצירת מרווח בין הגירוי לתגובה מאפשר פיתוח מיומנויות של ריכוז, בהירות תפיסתית וויסות רגשי ומטרתו, להקנות ולפתח מודעות עצמית וסביבתית, שקט פנימי, יכולת להירגע, תחושת בטחון, נוכחות, היכרות עם רגשות וויסות רגשי. התכנית נותנת כלים יישומיים להפחתת תגובתיות ולהגברת יכולת ההכלה של מצבים שונים בחיים. מיומנות זו נמצאה בעלת יכולת לגרום לשינויים חיוביים באזורים מוחיים הקשורים לקשב, רגשות וקוגניציה.

במצב בסיסי, יכולות הקשב שלנו נתונות לתנודתיות רבה – אנחנו פועלים על אוטומט ושמים לב לרגש ולתחושה רק בדיעבד. בתרגול קשיבות אנו מפתחים מיומנויות קשב ומודעות חזקות ויציבות יותר לכל מה שקורה לנו, ובאופן טבעי, זה גורם לנו להיות ערניים, ממוקדים ויעילים יותר ולחוות יותר שליטה. כתוצאה מכך מתעצמת תחושת החיות, החיוניות והרוגע, והלחצים והנטייה לאימפולסיביות פוחתים.

התכנית פותחה על ידי שימי לוי והמרכז הישראלי לרפואת גוף נפש, והיא מועברת מזה כ-10 שנים בבתי-ספר ומסגרות חינוכיות אחרות. היא מותאמת לשפה ולעומם הפנימי של הילדים. מטרת התכנית היא הגדלת המיומנות של הפנית הקשב אל מה שמתרחש בעולם הפנימי: נשימה, תחושות הגוף, רגשות, מחשבות, חושים ודמיון. להקנות ויסות עצמי, סבלנות וסובלנות, אמפתיה וחמלה ושיפור תחושת הערך והמסוגלות העצמית.

טכניקת הקשיבות יוצרת שינוי באקלים הבית ספרי המתבטא בתרבות הדיבור ובדרכי ההתנהגות של התלמידים והצוות, מפחיתה אלימות פיזית ומילולית ומגדילה את יכולת הלמידה והציונים שלהם.
• התכנים מועברים באמצעות התבוננות והפניית קשב לנשימה, לגוף, לתחושות, לרגשות, לחושים, לתנועה ולעולם הדמיון.
• השיעור מתקיים אחת לשבוע, לכיתת אם שלמה בליווי המחנכת, בחדר מיוחד שמוקצה לפעילות, בו כל ילד מקבל מזרון משלו – מרחב אישי.
• התרגול נלמד בשכיבה, בישיבה, בעמידה ובתנועה.
• התרגול מדיטטיבי וחוזר על עצמו במטרה להקנות כלים לריכוז ופיתוח מיומנויות קשב.
• עיקר השיעור מאפשר לילד זמן איכות עם עצמו ומעודד חקירה עצמית של עולמו הגופני  והמנטלי. במקביל הכיתה השלמה עוברת תהליך כקבוצה. תתאפשר קירבה, שיתוף ופתיחות בין התלמידים.
• התלמידים יפונו לביטוי של ציור או כתיבה, ביומן לביטוי עצמי –  מחברת שפת הקשב.
• במהלך השיעור המחנכות רוכשות כלים לשימוש ותרגול בכיתה במהלך השבוע.
• תנאי להצלחת התכנית, הוא מספר מפגשים מקדימים  עם צוות המורות, וכן מפגשי השתלמות ותמיכה במהלך השנה.

 –  http://mayapeace.wordpress.com/%D7%A9%D7%A4%D7%AA-%D7%94%D7%A7%D7%A9%D7%91/

נכתב ע"י: שפת הקשב.
  מילות מפתח
מיינדפולנס  ]  
דילוג לתוכן