מספר פריט : 4487
מספר פריט : 4487
Wringe C. (2002). Is there spirituality/ Can it be part of education? Journal of Philosophy of Education (36)2.
בהתחשב בדרישת חוק החינוך הממלכתי המתוקן [ British Educational Reform Act 1988], המצפה מתכנית הלימודים לתרום להתפתחות הרוחנית של התלמידים ושל החברה, הכותב מבקש להעניק פרשנות ומשמעות לדרישה זו: הכנסה לדת מסוימת, עיסוק בשאלות הגדולות של החיים, מודעות עצמית, פענוח מצבי רוח ונפש, well-being לא חומרי של הילדים. כל אלה הם, בעיני המחבר, אפיקים תקפים ולגיטימיים של דרישת החוק.
התפתחות רוחנית בסילבוס הלאומי של אנגליה ווולס:
הדרישה מופיעה ב-National Curriculum Council’s Spiritual and Moral Development- a Discussion Paper (NCC, 1993) and OFSTED[Office for Standarts in Education] document (1994): Spiritual, Moral, social and Cultural Development
בספרים של בתי הספר היסודיים והתיכוניים, נאמר שהתפתחות רוחנית כוללת את הדברים הבאים:
יש הגורסים שהתפתחות רוחנית יכולה להתקיים דרך הוראת שפה, היסטוריה מדעים וכו..מטרת המאמר היא לטעון שיש משהו בקיום האנושי שניתן להגדירו כ”רוחני” ואיננו יכול להיות מוסבר רק דרך תחומים אחרים.
ישנם חוקרים שטוענים שלא ניתן לדבר על התפתחות רוחנית מחוץ להקשר של דת מוסדית [White,1996]. זה בניגוד לרוח המסמכים הרשמיים שכן תפסו את ההתפתחות הרוחנית של האדם מחוץ להקשר דתי מובהק.
להאמין ברוחניות ובהתפתחות רוחנית מחוץ לגבולות דת ממוסדת כלשהי פירושו להאמין באפשרות להגיע לשלווה נפשית, התעלות, ועוד דברים שיכולה להניב דת ממוסדת בלי להזדקק לה.
דרך אחת לעשות זאת היא דרך עיסוק במה שהפילוסופים קראו “השאלות הגדולות של החיים“. כאן המקום לתת את הדעת מה הן השאלות שיכולות להשתייך לקטגוריה זו? כי התשובות שנתן להם עשויות להשפיע עמוקות על חיינו.
בעבר, רבים קשרו שאלות אלה לקיומו או אי קיומו של האל ורצונו בולם.
בעיני אחרים, השאלות האלה משתנות עם הגיל אבל בכל מקרה לא קשורות לאמונות ספציפיות.
סוג אחר של שאלות קשור לערכים החשובים של האדם.
סוג נוסף הוא תהליך של הכרה עצמית, מודעות עצמית לחזקות וחולשות וכו..מחנכים רבים עסקו בזה לאחרונה [Newby, Kibble].
התכנית הלאומית גם מדברת על חיים פנימיים [Inner life]
דבר נוסף הוא המושג של well-being.
סיכום: