מספר פריט : 8191

פעולה – הבהגווד גיטא

פעולה - הבהגווד גיטא

מספר פריט : 8191

  קהלי יעד
כיתות י יב
מבוגרים
  שיוך תרבותי
מסורות אסייתיות
  אורך טקסט
טקסט רגיל
  מילות מפתח
אחריות  ]  [  חכמה בגויים, חכמת העמים  ]  [  מודעות עצמית  ]  [  מחשבות, חשיבה  ]  [  מיינדפולנס  ]  [  עיקר וטפל, התמקדות  ]  [  עצמאות  ]  

רק הפְּעֻלָּה היא זכותך, אך לעולם לא פרותיה. אל יהיו פרות העבודה הסיבה לביצועה, ואל תתקשר לאי-הפעילות.  (2.47)

איני מושפע מפעילות אף לא מוכתם בה, ואיני משתוקק לפרות הפְּעֻלָּה. היודע את זאת אינו נכבל בכבלי הפעילות. בידעם את זאת, אף הקדמונים, אשר חפצו בשחרור, פעלו פְּעֻלות. לכן בצע את חובתך כאשר בִּצְּעוּהָ הקדמונים.

מהי פְּעֻלָּה? מה אי-פְּעֻלָּה? החכמים אף הם תוהים. עתה אסביר לך מהי פְּעֻלָּה, ובידעך את זאת תשוחרר מכל רע. האדם, כי ירצה לדעת מהי פְּעֻלָּה, עליו לדעת מהי פְּעֻלָּה שאינה ראויה, ומהי אי-פְּעֻלָּה. אכן קשה להבין את דרכי הפְּעֻלָּה. הרואה אי-פְּעֻלָּה בפְּעֻלָּה, ופְּעֻלָּה באי-פְּעֻלָּה הוא החכם באדם, הוא מקושר באופן מלא בבצעו פְּעֻלָּה.

האיש אשר פְּעֻלּותיו כולם בָּרוֹת, ולא יתאב למלא את תשוקותיו, ופרות מעשיו נאכלו באש הידיעה, עליו יאמרו החכמים כי הוא מלומד. בנטשו את ההקשרות לפרות פְּעֻלּותיו, הוא תמיד מסופק ובלתי-תלוי בדבר, אף כי שקוע בפעילות, כמוהו כמי שאינו עושה דבר. חפשי מתשוקות, נפשו מרוסנת, והוא משֻלל התאוות לנכס ופועל לפי צרכי הגוף בלבד, אין החטא דבק במעשיו. כי ישבע רצון מן ההשג אשר הושג באקראי, מתעלה על השניות, חפשי מקנאה, שוה-נפש אל מול הצלחה וכשלון, אף כי יפעל – אדם כזה אינו נִכְבָּל. (4.14-4.22)

מתוך: הבהגווד גיטה.  (תרגם מסנסקריט, ביאר והוסיף מבוא: איתמר תאודור.)

הבהגווד גיטא היא יצירה הגותית-ספרותית בת אלפיים שנה; אם כי היא מופיעה כחלק מן האפוס ההודי מהאבהארטה יש לה קיום כיצירה שלמה עצמאית.  בעיני ההודים היא ‘ספר הספרים’, והם פונים למצוא בה חיזוק לאמונתם ותשובה לספקותיהם.


ביאור מאת איתמר תאודור:

מה היא פעולה (קַרְמָה) נכונה? וכיצד עלינו לפעול? על שאלות אלו עונה האל קְרִישְנָה בפסוקים אלו של הבְּהָגָוַוד גִיטָה. קרישנה מצביע בעקיפין על המניעים לפעילותנו בעולם: התוצאה. אנו פועלים בעולם כאשר תודעתנו מכוונת לעבר תוצאה (רצויה) ולא  לעבר עשיה (ראויה) בהווה. לא רק שאנו פועלים בהווה מתוך התכווננות לתוצאה עתידית, אנו משתוקקים אליה, רוצים שהיא תצא בדיוק כפי שאנו מדמיינים, נאחזים בה ונכשלים להבין שאין לנו באמת שליטה על פירות מעשינו, או עתידנו. המילה “תוצאה” נעה על ציר של הצלחה-כישלון, אך תוצאה היא אף פעם לא “הצלחה” או “כישלון”, אלו רק הגדרות הכפופות לראיה סובייקטיבית המתרחשת ברגע מסויים על ציר הזמן של חיינו וכבולה לנרטיב סיפורי שאנו מייצרים. למשל, תוצאה שאנו מגדירים ככישלון יכולה להראות כהצלחה בפרספקטיבה ארוכת תווח או בפרספקטיבה רחבה יותר. למרות זאת, לאחר שהגדרנו תוצאה ככישלון התאספו סביבה עוד תחושת רבות כגון אכזבה, חסך, קינאה, עצב, כעס ועוד. סביב הצלחה אנו מרגישים גאוה, תאוה, השתוקקות לעוד מההצלחה והיאחזות בה. אך לא ההצלחה ולא הכישלון שלנו, אין ספור גורמים וארועים מתאספים להם לרגע אחד אותו אנו ממסגרים ומגדירים כהצלחה או כישלון אישי שלנו. לכן אומר קרישנה “אומללים הם אלה שתוצאות מעשיהם הן המניע לפעולתם” (2.49).

  קהלי יעד
כיתות י יב
מבוגרים
  שיוך תרבותי
מסורות אסייתיות
  אורך טקסט
טקסט רגיל
  מילות מפתח
אחריות  ]  [  חכמה בגויים, חכמת העמים  ]  [  מודעות עצמית  ]  [  מחשבות, חשיבה  ]  [  מיינדפולנס  ]  [  עיקר וטפל, התמקדות  ]  [  עצמאות  ]  
דילוג לתוכן