מספר פריט : 3746
מספר פריט : 3746
Nelson, M. (2006). The fruit of silence. Teachers College Record (108) 9, Pp. 1733-1741
מאמר זה סוקר את גישתה של נלסון לפדגוגיה קונטמפלטיבית בקורסים שלימדה באקדמיה הצבאית ווסט פוינט בשנת 2000. “אני מבינה פדגוגיה קונטמפלטיבית באופן פשוט: איני מנסה ללמד טכניקה, אלא גישה. אני מבקשת מהסטודנטים לחקור דרכים שונות של חיפוש שקט מתוך הקשבה, והקשבה לשקט. אני מקווה שהם יפתחו גישה קונטמפלטיבית וילמדו לשמוע שקט” (עמ’ 1733). התרגול של נלסון מבוסס על האופן בו היא מפרשת כומר קתולי בשם “אבא יעקב”. בעוד שבדרך כלל חושבים על תפילה כעל פנייה לאל, ומקווים כי הוא יאזין, אבא יעקב שואל האם אנחנו מקשיבים? לשיטתו “קונטמפלציה היא פשוט עניין של התמקדות במנטרה מתוך ידיעה שאדם מקבל את עצמו מבורא אוהב ומשיב את עצמו בחזרה אליו. המהות איננה באופן בו יושבים אלא באופן בו מקשיבים” (עמ’ 1734).
נלסון מתארת את הקורסים ומציעה מספר ציטוטים מיומנים של צוערים. בסוף היא מתייחסת למספר אספקטים תרפויטיים של תרגול מדיטציה מתוך רפלקציות של סטודנטים שלחמו במלחמה. היא מבטאת תקווה שהקורסים יעזרו לצוערים להבין חיילים שלקו בהלם קרב.
פדגוגיה: 5 דקות מדיטציה בתחילת כל שעור, 15 דקות של תרגול עצמי יומי מחוץ לזמן השעור. הוראות המדיטציה היו: “שבו ישר ונוח, עצמו עיניים, התבוננו ב”עין השלישית”, ספרו נשימות עד 5 והתחילו שוב, או התבוננו בנשימה נכנסת ויוצאת, או חשבו “כאן, עכשיו, כאן, עכשיו”. אם דעתכם מוסחת, הביאו עצמכם בעדינות בחזרה. חשבו על מחשבותיכם כעל עננים החוצים את השמים הכחולים של תשומת לבכם” (עמ’ 1736).
This paper explores Nelson’s approach to contemplative pedagogy in courses she taught at the military academy of West Point in 2000 named Poetry and Meditation. “My understanding of contemplative pedagogy is simple: I strive to teach not technique, but attitude. I ask my students to explore several ways of listening for, and listening to, silence. I hope that they will develop a contemplative attitude and learn how to hear silence” (p. 1733). Nelson refrained from teaching meditational technique. Her practice was based on contemplative prayer as she interprets a Catholic priest named “Abba Jacob”. While, commonly one might think of a prayer as addressing God, and hoping s/he would listen. “Abba Jacob’s” point is whether we are listening.” According to him: “contemplation is simply a matter of focusing on a mantra while knowing that one is receiving oneself from and giving oneself back to a loving Creator. He said it’s a matter not of how one sits, but of how one listens” (p. 1734).
Nelson describes the courses and offers some citations from Cadet’s journals. In the end she refers to some of the therapeutic aspects of the meditational practice as they are reflected in War veteran’s experiences. She expresses the hope that the courses taught will help cadets both understand traumatized soldiers.
Pedagogy: 5 minutes meditation in the beginning of class, 15 minutes of daily meditation outside classroom. Meditational instruction: “Sit straight, be comfortable, close your eyes, look to the ‘‘third eye,’’ and either count your breath up to five, then start over again, or watch your breath go in and out, or think ‘‘here, now, here, now.’’ If you’re distracted, just bring yourself gently back; think of your thoughts as clouds drifting across the blue sky of your attention” (p. 1736).