מספר פריט : 2563
מספר פריט : 2563
Weaver, L. & Wilding, M. (2013). The 5 dimensions of engaged teaching. Bloomington, IN: Solution Tree Press.
ספר זה הוא מדריך שימושי ופרקטי למורים המבקשים לפתח את ההוראה שלהם דרך טכניקטות שמבוססות על
חקר-עצמי ולמידה חברתית-רגשית. הספר מבוסס על מודל של חמישה ממדים הכוללים: לב פתוח, יכולות רגשיות, גבולות מכבדים, נוכחות ועצמי-מתבונן.
הכותבים מגדירים ‘מעורבות’ כ”חיבור בין יכולות חיצוניות, יכולות פנימיות ומיומינויות שמובילות להוראה אפקטיבית והישגי תלמידים” (עמ’ 2). הם מקדישים פרק לכל אחד מן הממדים של המודל. כל פרק בנוי באופן דומה: פתיחה המציגה את הממד, פירוק הממד למושגים והדגמת כל מושג על סמך סיטואציות בית-ספריות שונות. התיאורים מלויים בהצעות רבות לתרגולים שמסייעים לטפל בצרכים שעולים בכל סיטואציה.
ספר זה לא סוכם כאן בפרוטרוט אך זהו מקור עשיר מאוד לאפשרויות פדגוגיות. כאן מובאות הגדרות של כל ממד:
כפי שהוזכר, כל אחד מן הממדים הללו מגובה בדוגמאות רבות, בסיפורים ובהצעות פדגוגיות חשובות.
פרק 7 מסכם את כל חמש הממדים “למסע הלמידה” שכולל שלושה שלבים: טיפוח קהילה אכפתית, חיזוק קשרים בקהילה, ועיגון של הלמידה (עמ’ 107). הפרק האחרון דן באופנים בהם ניתן להעריך התקדמות בתחום הלמידה החברתית רגשית. הנספחים מביאים סיכום פרקטי של פעילויות שונות שהוצעו בספר.
This book is a very practical hands-on guide for teachers who seek to develop their teaching practice through techniques that are based on self-inquiry and social-emotional learning. The book is based on a 5-dimensional model that includes: Cultivating an open heart, developing emotional capacity, establishing respectful boundaries, being present, and engaging the self-observer.
The authors define ‘engagement’ as: “the integration of the inner and outer capacities, practices, and skills that lead to effective teaching and student achievement” (p. 2). They dedicate a chapter to each one of the dimensions of the model. Each one of these chapters is similarly structured: an exposition describing the dimension, its breaking down into a number of concepts with each concept then exemplified through diverse school-life situations. These descriptions are accompanied by practices that cater to the needs that arise from such situations in regards to the dimension discussed.
I did not summarize this book in detail for it did not seem practical. This is a very rich resource for teachers. It includes personal professional development suggestions as well as effective activities designed to address a host of teaching situations toward fostering SEL and higher achievements. I shortly bring the definitions of each of the five dimensions described.
Chapter 7 integrates the five dimensions to “the learning journey” which includes three stages: cultivating a caring community, strengthening community and connection, and creating positive closure and anchoring the learning (p. 107). The final chapter of the book discusses ways to assess one’s progress in cultivating an SEL environment. The appendix offers a handy summary of diverse activities offered in the book.